Pop-up-udstilling – Danmarks nye Dannebrogsplakat
5. april 2019
Danmark har fået en ny Dannebrogsplakat! Se den og de øvrige plakater fra efterårets store plakatkonkurrence på Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By.
”At være dansk kan betyde mange forskellige ting, og ikke to mennesker er ens. Forskellighed. Høj eller lav, ung eller gammel. Alle er vi med til at gøre Danmark, og dets nationalsymbol, Dannebrog, til dét, det er.”
Sådan beskriver mediegrafisk elev Sofie Tornemark Hansen sin plakat, der blev vinder af en plakatkonkurrence, som Danmarks-Samfundet har afholdt i anledning af 800-året for myten om Dannebrogs oprindelse.
Blandt de mange farverige og forskellige Dannebrogsplakater, som deltog i konkurrencen, udpegede dommerkomitéen, hvor Dansk Plakatmuseum sad med, de tre plakater, der mest virkningsfuldt hylder Dannebrog.
2.-pladsen gik til Isabella Broch. Hun står bag plakaten med det hjerteformede flag, der på harmonisk og original vis omkranses af to knopsvaner. Mathilde Riberholdt Jensen blev nr. 3 med sit stærke og heroiske Moder Danmark-motiv.
Plakater fra de 27 konkurrenter udstilles fra 2. maj til 19. juni 2019 i Dansk Plakatmuseums udstillingsbygning i Den Gamle By.
Pop-up-udstillingen er et tillæg til Dansk Plakatmuseums nuværende særudstilling ”Folkets flag. Plakater med Dannebrog”, der kan opleves frem til 11. august 2019. Læs mere på www.danskplakatmuseum.dk
De tre omtalte plakater kan købes i Danmarks-Samfundets webshop, mens man i Den Gamle Bys museumsbutik kan købe specialfremstillede Dannebrogsøl fra Grauballe Bryghus, hvor motivet fra vinderplakaten pryder mærkatet.